ການເຝິກເປົ່າແຄນ - ແຄນລາວ
@media(max-width: 991px) { #masthead { height: 100px; } img.custom-logo { margin: 0; height: auto; width: 50%; position: absolute; top: 20%; left: 25%; } .site-title { display: none; } }

oh

ສຽງແຄນລາວ ມໍລະດົກທາງພູມປັນຍາທີ່ຈັບຕ້ອງບໍ່ໄດ້ຂອງມວນມະນຸດໂລກ

ການເຝິກເປົ່າແຄນ


ລາຍແຄນແມ່ບົດຈະປະກອບມີຢູ່ 2 ທາງ 6 ລາຍຄື:
ກ. ທາງສັ້ນ
1) ລາຍ​ສຸດ​ສະ​ແນນ (ສຽງທຸ້ມຕໍ່າ)
ລາຍສຸດສະແນນ ຄໍາວ່າ “ສະແນນ” ຄືຈະຜັນປ່ຽນມາຈາກຄໍາວ່າ “ສາຍແນນ” ເໝາຍເຖິງເຍື່ອໄຍ ຫຼື ຄວາມຜູກພັນທີ່ມີຕໍ່ກັນມາແລ້ວໃນອະດີດຊາດເປັນລາຍທາງສັ້ນ ແລະ ຖືວ່າເປັນລາຍແມ່ບົດ ຫຼື ລາຍຄູ ເປັນລາຍທີ່ມີຄວາມມ່ວນອອນຊອນເປັນພິເສດ ມີຈັງຫວະແໜ້ນແຟ້ນ ມີລີລາ ແລະ ທໍານອງຕື່ນເຕັ້ນຕະຫຼອດເວລາ ໝໍແຄນທີ່ມີຝີມືດີເລີດທັງຫຼາຍໃນອະດີດຈະຕ້ອງເຝິກເປົ່າລາຍສຸດສະແນນໃຫ້ໄດ້ກ່ອນ ກ່ອນທີ່ຈະກ້າວໄປສູ່ການເປົ່າລາຍອື່ນໆ ດັ່ງນັ້ນ ຄໍາວ່າ “ສຸດສະແນນ” ໃນເລື່ອງຂອງລາຍແຄນ ນີ້ນ່າຈະໝາຍເຖິງຄວາມມ່ວນອອນຊອນທີ່ຄົນໃນອະດີດໄດ້ຟັງແລ້ວມັກຈະຄິດເຖິງບ້ານເກີດເມືອງນອນ ຄິດເຖິງບິດາມານດາ ຍາດຕິພີ່ນ້ອງ ເພື່ອນຝູງ ແລະ ປະເພນີວັດທະນະທໍາດັ້ງເດີມຂອງຕົນ ຈົນເກີດຄວາມຮູ້ສຶກທີ່ເອີ້ນວ່າ “ອອນຊອນ” ຂື້ນມາຢ່າງທີ່ສູດ ນັ້ນກໍຄືເຮັດໃຫ້ເຂົາຫວນຄິດເຖິງກັບໄປນຶກເຖິງຄໍາວ່າ “ສາຍແນນ” ນັ້ນເອງ. ການຕິດສູດລາຍສຸດສະແນນ ໝາຍເຖິງການເຮັດໃຫ້ສຽງເສີບປະສານຫຼັກຂອງແຕ່ລະລາຍດັງຢູ່ຕະຫຼອດເວລາບໍ່ຂາດຫາຍໃນຊ່ວງຂະນະທີ່ເປົ່າເຮັດໃຫ້ສຽງມ່ວນອອນຊອນກົມກືນກັນສໍາລັບລາຍສຸດສະແນນຈະຕິດສູດທີ່ ລູກທີ 6 ແລະ ລູກທີ 8 ເບື້ອງຊ້າຍ ໂດຍມີຫຼັກເກນວ່າສຽງຊອນ (ລູກທີ 6 ເບື້ອງຊ້າຍ) ເຊິ່ງເປັນສຽງທຸ້ມຕໍ່າຂອງທໍານອງ ແລະ ເປັນສຽງຫຼັກ ສ່ວນລູກທີ 8 ແພຊ້າຍ ເຊິ່ງເປັນສຽງຊອນສູງຈະໃຊ້ເປັນສຽງຕິດສູດຮ່ວມເພື່ອໃຫ້ສຽງປະສານຍືນມີຄວາມກົມກືນກັນ.
2) ລາຍ​ໂປ້​ຊ້າຍ (ສຽງສູງປານກາງ)
ລາຍໂປ້ຊ້າຍເປັນການເປົ່າທໍານອງລາຍທາງສັ້ນໃຊ້ປະກອບການລໍາກອນເຊັ່ນດຽວກັບລາຍສຸດສະແນນ ຈະຕິດສູດເພື່ອເຮັດເປັນສຽງເສີບປະສານຫຼັກ(ສຽງDrone) ທີ່ມີຊອນ ລູກທີ 8 ເບື້ອງຊ້າຍ ແລະ ໃຊ້ໂປ້ມືສຽງໂດສູງ ລູກທີ 1 ເບື້ອງຊ້າຍ(ບໍ່ຕ້ອງໃຊ້ສູດ) ເຊິ່ງຈະເຮັດໃຫ້ມີສຽງສູງກວ່າລາຍສຸດສະແນນ.
3) ລາຍ​ສ້ອຍ (ສຽງສູງຫຼາຍ)
ລາຍສ້ອຍ ເປັນລາຍແຄນທີ່ມີສຽງນ້ອຍແຫຼມ ມີລະດັບສຽງສູງກວ່າລາຍສຸດສະແນນ ແລະ ລາຍໂປ້ຊ້າຍ ໃຊ້ປະກອບການລໍາທາງສັ້ນ (ລໍາກອນ) ເປັນລາຍທີ່ທໍານອງແຕກມາຈາກລາຍສຸດສະແນນ ແລະ ລາຍໂປ້ຊ້າຍ ມີການເດີນທໍານອງຄືກັນກັບລາຍທັງສອງ ແຕ່ຊ່ວງລະດັບສຽງບໍ່ຄົບ 2 ຊ່ວງທົບ (ຈາກຊອນຕໍ່າ ຊອນກາງ ເຖິງຊອນສູງ) ຈື່ງຖືວ່າເປັນລາຍຍ່ອຍຂອງລາຍທັງສອງ ລາຍສ້ອຍ ມີທໍານອງການເປົ່າລາຍແບບ ໝໍແຄນແຕ່ລະທ້ອງຖິ່ນອາດມີທໍານອງແຕກຕ່າງກັນອອກໄປແດ່ ແຕ່ສິ່ງທີ່ຍັງຄົງໄວ້ຄືເກົ່າກໍຄືການຕິດສູດທີ່ສຽງເສບປະສານຫຼັກຄື ຈະໃຊ້ສຽງ ເຣ ລູກທີ 6 ເບື້ອງຂວາ ກັບສຽງ ລາ ລູກທີ 8 ເບື້ອງຂວາ.
ຂ. ທາງຍາວ
1) ລາຍ​ໃຫຍ່ (ກຸ່ມສຽງທຸ້ມໃຫຍ່)
ລາຍໃຫຍ່ ເປັນກຸ່ມລາຍແຄນທາງຍາວ ທີ່ເປົ່າເພື່ອສະແດງອາລົມໂສກເສົ້າ ຄວນຄະນຶງຫາ ເສຍໃຈ ຫງ່ວມເຫງົາ ຫຼື ເປົ່າປ່ຽວດຽວດາຍ ເປັນການບັນຍາຍເນື້ອຫາທີ່ຄ່ອນຂ້າງຍາວ ຟັງແລ້ວຮູ້ສຶກຄືຈະບໍ່ຈົບງ່າຍ ຫຼື ມີລັກສະນະຄືການໄຫຼຂອງນໍ້າໃນແມ່ນໍ້າ ຈື່ງມີອີກຊື່ໜື່ງວ່າ “ລາຍລ່ອງ” ຈັງຫວະການບັນເລງຈະຊ້າກວ່າລາຍທາງສັ້ນ ມີທັງແບບເຄາະຈັງຫວະລົງຕົວ ແລະ ແບບຍືດຈັງຫວະໄດ້ໂດຍອິດສະຫຼະ ເນື່ອງຈາກເປັນລາຍມີລະດັບສຽງທຸ້ມໃຫຍ່ ຈື່ງມີຊື່ເອີ້ນວ່າ “ລາຍໃຫຍ່” ການເປົ່າແຄນລາຍໃຫຍ່ຈະໃຊ້ສຽງ ລາ ກັບສຽງ ມີ ເປັນສຽງເສີບປະສານຫຼັກ ນອກຈາກນີ້ຍັງນໍາໄປໃຊ້ໃນການເປົ່າບັນເລງເພື່ອບັນຍາຍສະພາບທ້ອງຖິ່ນ ເຊິ່ງເຮັດໃຫ້ເກີດລາຍໃໝ່ຂື້ນມາຢ່າງຫຼວງຫຼາຍເຊັ່ນ: ລາຍລ່ອງໃຫຍ່, ລາຍລໍາເພີນ, ລາຍລົມພັດໄຜ່, ລາຍນົກໄຊບິນຂ້າມທົ່ງ, ລາຍເຕີ້ຍ, ລາຍແມງຜູ້ຕອມດອກ, ລາຍລົມພັດພ້າວ, ລາຍແມ່ຮ້າງກ່ອນລູກ...
2) ລາຍ​ນ້ອຍ (ກຸ່ມສຽງປານກາງ)
ລາຍນ້ອຍ ເປັນກຸ່ມລາຍແຄນທາງຍາວ ເປັນການເປົ່າບັນຍາຍເນື້ອຫາທີ່ຄ່ອນຂ້າງຍາວ ທີ່ສະແດງອາລົມໂສກເສົ້າ ຄວນຄະນືງຫາ ເສຍໃຈ ຫງ່ວມເຫງົາ ຫຼື ເປົ່າປ່ຽວດຽວດາຍຄືກັນກັບລາຍໃຫຍ່ ຟັງແລ້ວຮູ້ສຶກຄືຈະບໍ່ຈົບງ່າຍໆ ຫຼື ມີລັກສະນະຄືການໄຫຼຂອງນໍ້າໃນແມ່ນໍ້າ ຈື່ງມີອີກຊື່ໜື່ງວ່າ “ລາຍລ່ອງ” ຈັງຫວະການບັນເລງຈະຊ້າກວ່າລາຍທາງສັ້ນ ມີທັງແບບເຄາະຈັງຫວະລົງຕົວ ແລະ ແບບຍືດຈັງຫວະໄດ້ໂດຍອິດສະຫຼະເຊັ່ນດຽວກັບລາຍໃຫຍ່ ເນື່ອງຈາກເປັນລາຍມີລະດັບສຽງສູງປານກາງ ຈື່ງມີຊື່ເອີ້ນວ່າ “ລາຍນ້ອຍ” ການເປົ່າແຄນລາຍນ້ອຍ ຈະໃຊ້ສຽງ ເຣ ກັບສຽງ ລາ ເປັນສຽງເສີບປະສານຫຼັກ ນອກຈາກນີ້ຍັງນໍາໄປໃຊ້ໃນການເປົ່າບັນເລງເພື່ອບັນຍາຍສະພາບທ້ອງຖິ່ນ ເຊິ່ງເຮັດໃຫ້ເກີດລາຍໃໝ່ຂື້ນມາຢ່າງຫຼວງຫຼາຍເຊັ່ນ: ລາຍລ່ອງນ້ອຍ, ລາຍລໍາເພີນ, ລາຍລົມພັດໄຜ່, ລາຍນົກໄຊບິນຂ້າມທົ່ງ, ລາຍເຕີ້ຍ, ລາຍແມງຜູ້ຕອມດອກ, ລາຍລົມພັດພ້າວ, ລາຍແມ່ຮ້າງກ່ອນລູກ...
3) ລາຍ​ເຊ (ກຸ່ມສຽງສູງຫຼາຍ)
ລາຍເຊ ເປັນລາຍແຄນທີ່ຢູ່ໃນກຸ່ມລາຍທາງຍາວ ທີ່ມີລະດັບສຽງສູງກວ່າລາຍນ້ອຍ ແລະ ລາຍໃຫຍ່ ມີຊື່ເອີ້ນວ່າ “ລາຍເຊ” ຄໍາວ່າ “ເຊ” ໃນຄວາມເຂົ້າໃຈຂອງຜູ້ຄົນທົ່ວໄປໝາຍເຖິງແມ່ນໍ້າ ເຊິ່ງເຂົ້າໃຈວ່າເປັນລາຍທີ່ບັນລະຍາຍສະພາບຄວາມງົດງາມຂອງແມ່ນໍ້າ ໃນບາງທ້ອງຖິ່ນອາດຈະເອີ້ນວ່າ ລາຍກ້ຽວ ຫຼື ລາຍວຽນ ຄື     ໄຫຼວຽນໄປຄືກັບການໄຫຼຂອງສາຍນໍ້າ. ການເປົ່າລາຍເຊ ຈະຕິດສູດທີ່ສຽງ ມີສູງ ແລະ ສຽງທີສູງ (ລູກທີ 6 ແລະ ລູກທີ 8 ເບື້ອງຂວາ) ໃຫ້ເປັນສຽງປະສານຍືນ(ສຽງ Drone) ສ່ວນຈັງຫວະ ແລະ ຄວາມຊ້າໄວໃນການບັນເລງ ຫຼື ການເດີນທໍານອງກໍຄືກັບລາຍໃຫຍ່ ແລະ ລາຍນ້ອຍທຸກປະການ.
ແຕ່ສໍາລັບຂັ້ນພື້ນຖານຕາມທັດສະນະຂອງຂ້າພະເຈົ້າສາມາດແຍກອອກເປັນ 2 ປະເພດໃຫຍ່ໆຄື: ລາຍແຄນທີ່ເປັນປະເພດເພງ ແລະ ລາຍແຄນທີ່ເປັນປະເພດຂັບ- ລໍາ.
-    ລາຍແຄນປະເພດເພງ: ເປັນລາຍແຄນທີ່ໃຊ້ເປົ່າເປັນ ທໍານອງເພງ, ສ່ວນຫຼາຍແລ້ວຈະເປັນ ທໍານອງທີ່ຊ້າຫາປານກາງ, ຜູ້ເປົ່າມີຄວາມຄຸ້ນເຄີຍກັບຈັງຫວະ ແລະ ທໍານອງເປັນຢ່າງດີ ເຮັດໃຫ້ສາມາດເປົ່າໄດ້ງ່າຍ, ບໍ່ເມື່ອຍຫຼາຍ ແຕ່ລາຍແຄນປະເພດນີ້ຈະມີໂນ໊ດທີ່ຄ່ອນຂ້າງຫຼາຍເຊິ່ງຕ້ອງອາໄສເວລາໃນການຈື່ ຈໍາຫຼາຍເຊັ່ນກັນ.
-    ລາຍແຄນປະເພດຂັບ - ລໍາ: ເປັນລາຍແຄນທີ່ໃຊ້ເປົ່າເປັນຈັງຫວະ ຫຼື ທໍານອງອັນເປັນເອກະລັກສະເພາະຂອງຂັບ ຫຼື ລໍານັ້ນໆ, ສ່ວນຫຼາຍແລ້ວຜູ້ທີ່ຮຽນເປົ່າຈະຕ້ອງສາມາດຂັບ - ລໍາໄດ້ ຈື່ງຈະເຂົ້າໃຈຈັງຫວະໄດ້ດີ, ເຊິ່ງລາຍແຄນປະເພດນີ້ຈະຮຽນເປົ່າໄດ້ຍາກກວ່າລາຍແຄນປະເພດເພງ ເນື່ອງຈາກເປັນຈັງຫວະທີ່ປານກາງຫາໄວ ເຖິງໄວທີ່ສຸດ ເຊິ່ງຈະເຮັດໃຫ້ການຄວບຄຸມໃຫ້ຖືກຕ້ອງຕາມຕົ້ນສະບັບນັ້ນເປັນສິ່ງທີ່ຍາກຫຼາຍ ເຖິງຢ່າງໃດກໍດີ ລາຍແຄນປະເພດນີ້ແມ່ນມີລັກສະນະທີ່ສັ້ນສາມາດຈື່ ຈໍາໄດ້ໄວກວ່າ.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น

ขับเคลื่อนโดย Blogger.